Sunday 15 April 2012

"عادی پنداری تراژدی کویته؛ فرار از مسوولیت حقوقی "نسل کشی

توسط: هادی صادقی
کشتار سیستماتیک و هدفمند هزاره ها در کویته پاکستان این روزها شدت گرفته است. تنها در دو هفته اخیر، بیست و پنج نفر کشته و چندین تن دیگر زخمی شده اند. شهروندان کویته از چند روز بدینسو در تحصن به سر می برند و موجی از اعتراضات مدنی در پاکستان و کشورهای مختلف جهان براه افتاده اند.
اعتراضات مدنی هم هنوز کاری از پیش نبرده، حملات مسلحانه همچنان بر مردمان ملکی و بی گناه در کویته ادامه دارد و جنایت روز بروز ابعاد بیشتری به خود می گیرد؛ اما هنوز دولت پاکستان هیچ اقدامی نکرده و جامعه جهانی، نهادهای دفاع از حقوق بشر و رسانه های جهان در قبال این نسل کشی بی شرمانه سکوت کرده اند.
حکومت ایالتی سرحد، در برابر این فاجعه، تنها کاری که توانسته، با ریختاندن هزاران سرباز پولیس و ارتش در محلات هزاره نشین، مردم را در خانه های شان محصور کرده تا آنان را از اعتراضات مدنی باز داشته باشند، در حالیکه روند جنایت و کشتار همچنان و بلکه شدید تر از پیش ادامه دارد.
تعصب کور نسبت به هزاره ها از سال های پیش در میان حلقات و جریان متعصب و افراطی در پاکستان وجود داشت، اما اخیرا این ذهنیت از سوی هسته ها و گروه های تروریستی و بنیادگرا مورد استفاده و تبلیغ قرار گرفته و به ابزاری برای آشوب و گسترش خشونت در پاکستان تبدیل شده است.
لشکر جنگوی، سپاه صحابه و برخی دیگر گروه های افراطی، ایده دشمنی با هزاره ها را در میان مردم تبلیغ کرده و کشتار هزاره ها را سرلوحه کار شان قرار داده اند. این روند در دو سال اخیر تشدید یافته و تنها در سال گذشته بیش از 150 تن از شهروندان ملکی هزاره پاکستان از سوی افراد ناشناس کشته و ده ها تن دیگر زخمی گردیدند.
تاهنوز حکومت پاکستان سیاستی مسوولانه ای در قبال این فاجعه اتخاذ نکرده است؛ حکومت پاکستان همواره با عادی پنداری این رویداد ها و بی اعتنایی نسبت به آن، تلاش کرده کشتار سیستماتیک هزاره ها را در شمار رویداد های جنایی عادی و یا اعمال تروریستی تلقی کرده و از این طریق در افکار عمومی جهان و مجامع دادرسی بین المللی، از زیر بار مسوولیت حقوقی سنگین "نسل کشی" در قلمروش، فرار نماید.
جامعه جهانی و خصوصا نهادهای دفاع از حقوق بشر متاسفانه در قبال این فاجعه سکوت کرده اند و حکومت پاکستان را در برابر "نسل کشی" ای که در قلمروش اتفاق می افتد، مورد بازخواست بین المللی قرار نداده است. بدون تردید، کشتار سیستماتیک هزاره ها در کویته پاکستان، نه رویداد های جنایی عادی و نه در شمار حوادث تروریستی است که امروزه در افغانستان و پاکستان هر روز اتفاق می افتد؛ بلکه یک "نسل کشی" آشکاری است که در قرن بیست و یک و تحت حاکمیت حقوق بشر جهانی اتفاق می افتد.
دولت پاکستان در ارتباط با این جنایت ها مسوولیت های سنگینی به عهده دارد. اولا این که حکومت پاکستان ملزم به دفاع از شهروندانش می باشد، دوم اینکه در ارتباط با وقوع "نسل کشی" در قلمروش در مجامع و دادگاه های بین المللی باید پاسخگو باشد؛ سوم این که، ادامه این روند، پاکستان را به جنگ داخلی کشانده و این کشور را به بحران های سیاسی و امنیتی بزرگی فرو خواهد برد. 

0 comments:

Post a Comment