Sunday 15 April 2012

هزاره های کویته، چاره اندیشی در برابر تروریسم


توسط: محمد امین میرزاد

روز جمعه هفته گذشته مردم هزاره کویته پاکستان در اعتراض به کشتار و جنوساید قومی هزاره ها دست به اعتراض و تظاهرات گسترده در مقابل ساختمان گورنر و وزیراعلی ایالت بلوچستان پاکستان زدند. مرکز تجمع درعلمدار رود(خیابان) بود و از آنجا راهپیمایان حرکت شانرا به طرف گورنرهاوس ( خانه حاکم ایالتی) که در مرکز شهر واقع است، شروع کردند.
در حالی که سایه ترس و وحشت از ترورها و کشتارهزاره ها سراسر کویته را فرا گرفته بود، بازهم هزاره ها با نادیده گرفتن همه خطرات و احتمال حملات انتحاری و تروریستی، دست به راه پیمایی بزرگ تاریخی زدند. در طول راه شعارهای مختلفی را سردادند، اما درمقابل اداره ایالتی بلوچستان به یاد شهدای مظلوم تروریستی کویته سکوت کردند.
آقای مگسی حاکم ایالتی بلوچستان دردیدار بانمایندگان هزاره جز تاسف دستآورد دیگری نداشت و فقط گفته است که وزیراعلی بلوچستان باید به صورت فوری کریک داون (عملیات هدفمند) بر ضد تروریستان را شروع کند. اما این کریک داونی که مثل توپ فوتبال مقامات ایالت بلوچستان به یک دیگر پاس می دهند، کی شروع خواهد شد، خدا می داند و تازه معلوم نیست با وضعی که در کویته وجود دارد، چنین کریک داون هایی اصلا تاثیردارد یا خیر و می تواند تروریستی را بکشد و یا زنده دستگیر نماید؟.
در سال گذشته نیز از این گونه کریک داون ها زیاد شد اما حتی یک نفر هم از تروریست ها نه کشته شدند و نه دستگیر. اما در سال جاری که تنها دردوهفته اخیر 25 نفر از مردم هزاره به شهادت رسیده اند، تازه دستورچنین کریک داونی را حاکم اعلی به وزیر اعلی داده وزیر اعلی هم باید دستور آن را به پولیس بدهد و نیروهای پولیس هم همان کسانی هستند که در جلو چشمان شان تروریست ها چندین نفر را در یک موتر به شهادت رساندند.
تظاهرکنندگان قطعنامه 5 ماده ای را تنظیم کرده بودند که در آن خواهان توجه بیشتر پولیس به امنیت هزاره های کویته شده بودند و نیز خواهان برکناری افراد مشکوک از داخل پولیس شده بودند و از تمام سازمانهای داخلی و بین المللی، دادگاه عالی کشور و رسانه ها خواهشمندیم تا سکوت ننموده وظیفه شانرا در قبال مردم بی گناه ما انجام دهند.
تروریست ها بسیارزود جواب این اعتراضات را دادند، فردای آن روز شنبه تروریست ها در چند حمله جداگانه 9 تن دیگر از مردم هزاره را به شهدات رساندند. این حوادث در حالی صورت گرفت که عملیات هدف مند یا همان کریک داون در کویته شروع شده بود و کویته تحت پلان امنیتی شدید قرار داشت اما این کریک داون هم مانع کشتار مردم بی دفاع و دست خالی کویته نشد.
در طی ادامه این کشتار سردار سعادت علی هزاره خواهان برقراری فوری حکومت نظامی در بلوچستان برای جلوگیری از حادثه کشتار هزاره های کویته شده است. این که آیا در سایه حکومت نظامی هم می تواند جلو کشتار تررویست ها را بگیرد هنوز روشن نیست زیرا در کویته وضعیت طوری است که اهداف و خواسته های تررویست ها همه گنگ و مبهم است و تنها چیزی که در آن آشکار است گشته شدن هزاره ها در عملیات های منظم تروریستی است.
هرچند مقامات پاکستانی بارها اعلام کرده اند که جلو حملات تروریستی و فعالیت های افراطی گری را نمی توانند در پاکستان بگیرند، اما در این واقعیت جای تردیدی باقی نمی گذارد که مقامات امنیتی پاکستان اعم از پولیس، اردو و نیروهای امنیتی این کشور به مراتب قوی تر و سازمان یافته تر وبا تجربه ترازافغانستان است، حال سئوال این است که آیا این نیروها نمی توانند و قادرنیستند جلو حملات تروریست ها را در کویته بگیرند؟.
آیا این انفعال را به نوعی بی توجهی مقامات امنیتی پاکستان به حساب آورد یا نشانه ضعف و ناتوانی این نیروها است؟.
آیا در طول دو سالی که کشتار هزاره ها در کویته پاکستان شروع شده است و تاکنون چندین حمله تررویستی صورت گرفته است، آیا در هیچ یک از این حوادث نیروهای پولیس، اردو و سرویس های اطلاعاتی پاکستان قادر نبوده اند حتی یک تن از تررویست ها را شناسایی و دستگیر و یا بکشند؟.
در حالی سرویس اطلاعاتی پاکستان از مهمترین و زبنده ترین سرویس های اطلاعاتی جهان به شمار می رود اما چگونه است که این سرویس حتی قادر نیست یک نفر از تروریست ها را شناسایی کنند و یا عملیات های تررویستی آنها را خنثی کند؟.
باتوجه به این سئوالات بی پاسخ است که جنایات خونین تروریستی را در معمای گنگ و مبهم فروبرده است. نیروهای امنیتی پاکستان بارها اعلام کرده است که در برابر هر حادثه ای ممکن است انعطاف نشان دهد اما در برابر حوادثی که امنیت و ثبات و وحدت ملی را در پاکستان خدشه دار می کند، هرگز مسامحه نمی کند، اما حال سئوال این است که تکرار جنایات زنجیره ای هزاره ها طی دوسال اخیر چالش های امنیتی به وجود نمی آورد؟.
آیا کشتار زنجیره ای هزاره ها سبب لطمه خوردن به وحدت ملی و همزیستی اقوام ساکن در پاکستان نخواهد شد؟. در چنین وضعیتی چرا نیروهای امنیتی و سرویس های اطلاعاتی پاکستان برای دستگیری و مجازات عاملات جنایت های زنجیره ای کویته هیچ اقدام جدی نمی کنند؟.
باتوجه به وضعیتی که درکویته پاکستان حاکم است، به نظر این قلم تنها دست به تظاهرات زدن تحصن راه بجایی نمی برد، جالب این است که هزاره های کویته منطقی را در برابر تروریست ها در پیش گرفته اند که تروریست ها هرگز نمی فهمند و اعتراض و تظاهرات برای آنان هیچ مفهومی ندارد.
اعتراضات هزاره های کویته هیچ مفهومی برای تروریست ها ندارد. حال در برابر چنین مطقی چه باید کرد؟ اعتراض بهترین راه مبارزه و رسیدن به خواسته ها است، اما در کنار این اعتراضات مردم کویته باید هوشیاری خود را حفظ بکند و به دنبال راهکارهای تاثیر گذارباشند.

راههای که بتواند تهاجم تروریست ها را سد بکند، این که این روش ها و راهکارها چه است، باید روی آن اندیشه و مشوره صورت گیرد، باید نقاط ضعف تروریست ها شناسایی شده و از این طریق فشار وارد گردد. هزاره باتوجه به عملکرد دولت های محلی بلوچستان و نیز مرکزی چندان امیدی از سوی این نهاد ها نباید داشته باشند، زیرا اگر این دونهاد برای جلوگیری از فعالیت های تروریستی علیه هزاره ها کاری می کرد، تا حالا کرده بود

0 comments:

Post a Comment