Saturday 14 April 2012

شهدای حادثه امروز 14/4/2012م، بروری رود و سبزل رود به خاک سپرده شدند

 تدفین شهدای حادثه امروز - عکاس: جاوید جویا


  شهدای حادثه امروز ۱۴/۴/۲۰۱۲م، حوالی ساعت چهار و نیم بعد از ظهر با حضور عده ای کثیری از برادران و خواهران در قبرستان هزاره تاون در میان اشک، اندوه عظیم و شعارهای ضد تروریستان، رییس جمهور پاکستان، وزیر اعظم پاکستان، وزیر اعلی بلوچستان و حکومت نا اهل و ناکام حاکم بر پاکستان و بلوچستان به خاک سپرده شدند. حادثه تاسف بار امروز که در نتیجه آن نه تن به شهادت رسیدند و عده ای زخمی شدند، در حالی به وقوع پیوست که از تعهد و وعده گورنر بلوچستان همراه با تحصن کنندگان دیروز در مقابل ساختمان گورنر و وزیر اعلی بلوچستان به نمایندگی ایچ دی پی، هجده ساعت نگذشته بود. دیروز سکرتری وزارت داخله وعده سپرده بود، که پلان امنیتی جدیدی را ترتیب نموده و به اجرا گذاشته است، اما پلان جدید امنیتی نیز نتوانست مانع کشتار مردم بی دفاع و دست خالی کویته شود.
     حادثه امروز، مثل گذشته توسط اکثر از احزاب فعال سیاسی پاکستان، مثل حزب نواز شریف، متحده قومی مومنت و احزاب دیگر ملی و مذهبی داخل بلوچستان و پاکستان به شدت محکوم شد. از جمله وزیر اعلی بلوچستان خودش نیز آنرا محکوم کرد. وزیر اعلی بلوچستان در سخنانی یاد آور شد، که حوادث کشتار هزاره ها در کویته بیانگر ناکام نیروی انتظامی است. وی نیز مثل گذشته دستور داد که از تمام نیرو برای دستگیری عاملان حادثه باید استفاده شود.
     از طرف دیگر در عکس العمل به حادثه امروز، جوانان خشمگین در ضمن مسدود کردن راه ها، یک موتر دولتی را در داخل هسپتال به آتش کشیدند و قرار گزارش تلویزیونها شلیک های خیلی زیاد توسط جوانان در مقابل هسپتال و در مرکز شهر نیز صورت گرفت. همچنان تظاهرات کنندگان امروز در مقابل تهانه بروری نیز تحصن نموده و نیروهای انتظامی را به خاطر نا اهلی شان با شعار های تند محکوم نمودند. در نتیجه این وضعیت آشفته و بحرانی مکاتب و دانشگاه ها بعد از حادثه فورا تعطیل شدند و مراکز تجارتی نیز مسدود گردید. همچنان به گفته سکرتری داخله آقای نصیب الله بازی برای کنترول وضعیت نیروهای اضافی ایف سی طلب شده است.
      تحفظ عزاداری کونسل در ضمن محکوم کردن شدید این حادثه، در عکس العمل به آن هفت روز را عزای عمومی اعلان کرده است. همچنان بلوچستان شیعه کانفرانس نیز چهل روز را عزای عمومی اعلان نموده است. بر علاوه محترم سردار سعادت علی هزاره خواهان نفاذ فوری حکومت نظامی در بلوچستان برای جلوگیری از حادثه کشتار هزاره ها و شیعیان شهر کویته شده است. به گزارش تلویزیون وش محترم قیوم نظر چنگیزی نیز تاکیده کرده است، که شانه های مردم ما از برداشتن جنازه ها خسته شده است، مسوولیت این نا اهلی حکومت به دوش خودش خواهد بود و ما دیگر گفتگویی با نمایندگان حکومت نخواهیم داشت.
     هزاره دموکراتیک پارتی نیز در ضمن محکوم کردن شدید این حادثه، حکومت وقت و نیروهای انتظامی را متهم به دست داشتن به این حوادث کرده و بیان داشته است که می خواهند در کویته جنگ داخلی را راه اندازند. ایچ دی پی، مسوولیت عواقب این کشتار را به عهده حکومت وقت انداخت. همچنان این حزب، فردا ۱۵/۴/۲۰۱۲م را پهیه جام هرتال "منع رفت و آمد وسایل نقلیه" در شهر کویته و شاهراه های بین المللی که از کویته می گذرد، اعلان کرد.

تدفین شهدای حادثه امروز - عکاس: جاوید جویا

توسط: عبدالله رفیعی

0 comments:

Post a Comment